Nu am avut niciodată o pasiune pentru mașini și nici nu m-a interesat subiectul decât în măsura în care un autoturism îți satisface nevoia de a te deplasa dintr-un loc în altul în condiții de confort. Dacă cineva mă întreabă ce mașină are cutărescu pot doar să îi spun dacă e roșie, neagră sau argintie, deci cam la nivelul acesta sunt. Mărcile le rețin doar în măsura în care îmi trec pe la ureche și desigur că marile branduri îmi sună cumoscut dar despre modelele noi care apar an de an nu pot să spun absolut nimic.
De aceea, atunci când am văzut în fața blocului o mașină imensă, albă și foarte strălucitoare din care s-a dat jos vecina mea, nu am rămas deloc impresionată. Adică am observat că e ceva nou dar nu am simțit efectul de waw! pe care ar fi scontat. I-am urat să o stăpânească și să o conducă sănătoasă dar ea, fiind extrem de entuziasmată de achiziție, a insistat să îmi dea tot felul de detalii care, deși nu mă interesau, le-am ascultat politicos dând aprobator din cap. La un moment dat, pe când credeam că am scăpat, hodoronc-tronc, mi-a spus că mașina a costat 35000 de euro deși eu întrebarea asta nu i-aș fi pus-o în vecii vecilor. Ei, abia acesta a fost momentul în care am rămas bouche bée, pe românește cu gura căscată. Cum să dai pe o mașină, atunci când locuiești la bloc, o sumă care valorează aproape cât un apartament? asta e peste puterea mea de înțelegere. Bineînțeles că fiecare își cheltuiește banii cum vrea, eu însă, și desigur acesta este un consens în familie, cred că există câteva motive pentru care este mai avantajos să cumperi o mașină la mâna a doua decât una nou nouță:
- Economisești o grămadă de bani la prețul de achiziție – asta desigur dacă poți supraviețui fără mirosul de mașină nouă. Este de departe motivul cel mai important care deschide lista și pe care îl vede oricine.
- Deprecierea valorică este mult mai mică și mai lentă la un vehicul care are cel puțin trei ani. Se știe că la o mașină nouă prețul îi scade brusc deja din momentul în care a ieșit pe poarta fabricii și după două zile sau 200 de km parcurși deja valoarea de piață i-a scăzut cu 10%. Cea mai abruptă și cea mai dramatică depreciere este în primii ani de utilizare. Apoi, după 2-3 ani chiar dacă valoarea (firește) continuă să meargă în jos, panta este mult mai lină. Cumperi o mașină de 5000 de euro, veche de 5 ani, o folosești un an și dacă o îngrijești bine, s-ar putea să o vinzi cu aproape același preț cu care ai luat-o ceea ce la o mașină luată de nouă, folosită un an, este exclus.
- Poți conduce o mașină „mai bună” decât ți-ai putea permite altfel. Un Mercedes, de exemplu. Zic și eu, că sunt mașini scumpe și mai ales dacă îți dorești să ia ochii e destul de puțin probabil să poți lua una din reprezentanță cu banii jos.
- Dacă ești o persoană pasionată de mașini, îți place să testezi și să conduci mai multe modele, le poți schimba ca pe șosete. Bine, poate exagerez, dar piața de mașini second hand oferă o varietate incredibilă pentru șoferii pasionați, pentru toate gusturile și toate tipurile de personalități de la Dacia Logan la Opel Astra și la BMW.
- O mașină, hai să-i zicem ”uzată” vine cu propriile avantaje iar beneficiul principal este, sau ar trebui să fie, senzația de a conduce fără tensiune, relaxat și fără frica, oarecum de înțeles, de a nu zgâria, stropi, murdări sau, mai rău, de a lovi mașina. Pentru mine, din exterior privind lucrurile, nimic nu mi se pare mai patetic decât proprietarii de mașini care suferă când un porumbel își lasă găinațul pe parbriz.
Poate că dacă m-aș gândi mai mult, aș mai găsi și alte motive pentru care este mai avantajos să cumperi o mașină second hand decât una nouă dar mă opresc aici. Hmmm… poate ar merita abordat și subiectul costului întreținerii știut fiind faptul că la mașinile noi, pentru a benficia de garanție, orice mică reparație sau revizie trebuie făcută doar în anumite service-uri agreate de dealeri și unde tarifele urcă până la cer. Alți bani, altă distracție. Deci acesta ar fi al șaselea motiv. În rest, mai adăugați voi.
O sa spun de la inceput ca am o masina second hand, adusa din Germania. Avea 6 ani cand am luat-o si are deja 14 ani de cand e a mea, deci in total masina are 20 de ani. A fost o masina foarte buna, inca este, dar e deja batranica si nu cred ca mai tine mult.
In loc sa inmultesc motivele pro masini second hand, prefer sa scriu doua importante in favoarea masinilor noi. Depinde, bineinteles, si ce fel de masina.
1. masinile second hand ne polueaza foarte tare orasele prin emisii de noxe;
2. daca proprietarul masinii pleaca des la drum lung si are, nu stiu, intalniri de afaceri prin toata tara sau afacerea lui presupune, de ex, oferirea de servicii IT pe o zona larga a judetului, atunci are nevoie de o masina buna, in care sa fie in siguranta (cat se poate) si care sa nu-i faca tot felul de probleme. Asa poate fi acceptat si paradoxul ca masina sa coste cat jumate din apartament (cand va avea destui bani din munca lui isi va construi, poate, o casuta in afara orasului unde sa se mute).
Cine-si cumpara masina noua numai ca sa se poata lauda … ii problema lui :))
De acord. Insa o masina second hand se numeste si daca are o vechime de un, doi, nu e musai sa aiba 20 🙂
Eu am o colega care își cumpără mașini la mâna a doua si le vinde inainte de a le scădea valoarea ca sa isi cumpere altele ceva mai noi. Tot jongleaza asa, incat are tot timpul o masina in stare buna si n-o costa mai scump sa o schimbe cu alta. La ultimul schimb a vândut chiar mai scump masina decat o cumpărase. Dar le tine parca doi ani, nu mai mult. Altfel clar ca daca le tii ani de zile sunt deja vechi si poluante. Si imi imaginez ca la cele vechi te costa întreținerea mai mult decat la cele noi. Altfel sunt complet de acord cu tine ca isi pierd buna parte din valoare imediat ce ai plecat cu ele acasa.
Desigur, dupa 10-15 ani reparatiile incep sa coste din ce in ce mai mult dar oricum intretinerea unei masini e o cheltuiala majora in bugetul unei familii. Asigurare, impozit, revizii, ulei etc… fara sa punem benzina la socoteala.
Mda, ieri cand am venit cu coada intre picioare sa ii zic soțului ca (iar) am frecat masina de un stalp, ma gandeam la articolul tau. Pe cand aveam masina mea veche nu mă mai stresam cand o mai frecam iar. Dar era prea veche si doar eu am nevoie de masina, asa ca am renuntat la ea si o folosesc pe a soțului de la firma. E bine ca întreținerea și benzina sunt plătite de firma, dar la cât de “buna” soferita sunt, e cam stresant.
Si eu am ideea ca o masina trebuie sa te duca dintr-un loc in altul si gata. Mă miram ca soțul știa care masina a cărui vecin e sau colegii stiu cui aparține o anumită masina din parcare, ca pentru mine asta e ca limba chineză, la fel ca mărcile de mașini. Mai nou stiu ca ma uit la marca, dar cand era o discuție cu colegii despre modele de masina, eram complet pe dinafara. Singura masina pe care o stiu, ca imi place, stiu si cui aparține cea pe care o vad in parcarea serviciului, e un mini.
Un Mini Morris? Ha-ha :))) e unul din putinele modele pe care le stiu si care intr-adevar imi plac si mie 🙂
Depinde mult de tara. In Romania sunt foarte multe masini second hand dubioase. Sunt de acord cu dumneavoastra, cred ca e mai important ca parintii sa nu iroseasca banii aiurea. Sa isi ajute copiii si sa-i incurajeze sa faca scoala de soferi cand sunt tineri. Si eu am cumparat o masina second hand, deoarece am avut nevoie; locuiesc in Dublin si asigurarile auto si taxa de drum sunt foarte mari pentru masini mai vechi de 10 ani iar inspectia auto se face anual pentru aceste masini. In Romania sunt la mare cautare masinile cu motor mare iar in Irlanda, acestea te usuca de bani iar oamenii sunt tot mai atenti si la poluare. Totul tine de cultura si educatia proprietarului.