Sub umbrela companiei mamă

        Cotrobăind azi prin hârtiile mele, am găsit un lucru interesant, ceva de care uitasem de multă vreme și pe care vreau să îl arăt cârcotașilor care mă calcă pe nervi când îi aud spunând că în țara asta nu s-a schimbat nimic.
        Este ultima pagină din pașaportul pe care îl aveam în anii 90 și pe care apar niște însemnări ciudate, semnate și parafate de bancă. Inițial am fost foarte contrariată pentru că nu-mi aduceam aminte ce ar putea să însemne, dar pana de memorie m-a ținut doar o clipă. Dear God! acestea sunt schimburile valutare pe care le-am făcut atunci când am cumpărat mărci germane pentru excursia mea în Europa. Legile din acea vreme spuneau că fiecare cetățean al scumpei noastre patrii are dreptul să cumpere de la bănci contravaloarea a 500 de dolari pe an și numai dacă deține pașaport valid. Pentru a ține evidența, băncile aveau obligația să înscrie toate aceste tranzacții în pașaportul clientului. Așa ceva pare acum de neimaginat, deci… s-a schimbat sau nu s-a schimbat ceva?
        Uitându-mă la notițele din pașaport, gândurile s-au întors în timp și mi-am adus aminte cât de neimaginat mi s-a părut și mie primul contact pe care l-am avut cu o bancă dinafara țării. Era o agenție mică într-un orășel din Danemarca în care am intrat (destul de timidă) să schimb mărcile cumpărate din România în coroane daneze. Înainte să deschid ușa, doar ce pusesem mâna pe clanță, am văzut privirea unei funcționare care mi-a zâmbit și care, efectiv, părea că se bucură de vizita mea. I-am spus ce doresc, i-am dat mărcile și în câteva secunde mi-a pus pe ghișeu coroanele, în timp ce eu îmi căutam pașaportul în poșetă. Când l-am găsit, obișnuită fiind de acasă, am întrebat-o dacă nu are nevoie de el iar ea s-a uitat la mine de parcă i-aș fi oferit diploma de bacalaureat în original și copie legalizată. Nu, nu avea nevoie de acte, acolo era altfel.
        Au trecut mulți ani de atunci, s-au deschis și la noi foarte multe bănci și am intrat în multe sedii dar atmosfera caldă de acolo nu am regăsit-o nicăieri. Mereu m-am gândit că dacă aș avea afacerea mea (legată de domeniul financiar bancar), lucrul cu care aș începe ar fi să re-creez acea atmosferă primitoare în care clientul să se simtă ca la el acasă fără urmă de stinghereală. Dar să deschizi o bancă este nevoie de un capital social de minim 250 miliarde de lei (nici nu știu cu câte zerouri se scrie numărul ăsta, de-aia l-am scris în litere) așa că, pentru mine, este exclus din start. Mult mai realist ar fi să visez la o companie de brokeraj bancar dar, cu toate că aici nu este vorba despre capitaluri uriașe, lucrurile nu sunt deloc simple. Și totuși există speranță (sau mai bine spus variantă ajutătoare) iar aceasta se numește franciză. Franciza este o modalitate de a face afaceri sub umbrela unei mărci deja cunoscute preluînd renumele și experiența acesteia din mers. Ca și când cineva ar veni alergând spre tine să îți predea ștafeta iar tot ceea ce tu trebuie să faci mai departe este să menții ritmul afacerii.
foto imgarcade.com
         A-ți deschide o afacere sub franciză reduce enorm riscul de a da faliment în primul rând pentru că nu pleci de la zero ci preiei cunoștințele acumulate de firma mamă. Nu mai faci aceleași greșeli și nu mai ești nevoit să redescoperi roata. La orice nelămurire sau dubiu poți pune mâna pe telefon și poți obține clarificări și sfaturi competente având în vedere că este în interesul ambelor părți ca business-ul să funcționeze ca uns.
       Revenind la agenția visată de mine aceasta s-ar putea naște sub franciza AVBS Credit. Franciza este gratuită (zero, nada, niente! – rar găsești așa ceva) și, de asemenea, firma oferă consultanță gratuită ceea ce este un mare avantaj. Este nevoie doar de un sediu și un pic de experiență. AVBS Credit este o firmă de brokeraj bancar care intermediază credite pentru clienții săi. Practic, persoanele care au nevoie de un credit de orice fel  (pentru nevoi personale, credit ipotecar, credit prima casă, credit IMM, card de credit sau o refinațare) apelează la o astfel de firmă știind că aceasta, prin cunoașterea perfectă a pieței și experiența în domeniu, îi va îndruma către soluția cea mai potrivită nevoilor lor. Astfel clientul nu mai este nevoit să umble din bancă în bancă pentru a vedea toate ofertele ci se adresează unei firme de brokeraj care îi prezintă soluția, scutindu-l de multe drumuri care necesită timp.
        Deci… lăsați clienții să vină la mine și vă garantez că vor pleca mulțumiți în primul rând pentru că i-aș trata exact așa cum mi-ar place mie să fiu tratată. Curtoazia nu este suficientă atunci când vine vorba de un subiect atât de serios precum sunt banii. Pe lângă zâmbet, saluturi și formule de politețe, adică hi-hi-hi și ha-ha-ha, este nevoie de mult profesionalism iar atunci când în discuție intervin termeni seci precum dobândă fixă sau variabilă, credit cu garanție sau fără, tu, cel de pe partea cealaltă a biroului nu trebuie să presupui că interlocutorul tău știe despre ce vorbești. Trebuie să te convingi că el te înțelege. Iar dacă îi explici, nu trebuie să te aștepți că el să înțeleagă de prima dată. Este exact ca și când mergi la doctor și după afli ce ai, ce tratament trebuie să urmezi, ce să faci și ce să nu faci, ți se pare totul clar iar când ajungi acasă îți dai seama că mai aveai încă 1000 de întrebări pe care ai uitat să le pui.
        AVBS a prevăzut acest scenariu și a pus la dispoziția clienților un simulator de credit tocmai din acest motiv: pentru ca odată ajuns acasă, omul să își poată răspunde singur și în liniște la cele 1000 de întrebări nepuse. Cum? prin intermediul aplicației care este disponibilă pentru smartphone-urile Android sau iOS. Descărcarea este gratuită , iar după instalare, pentru a fi funcțională, trebuie să introduceți codul unic 1234. Această aplicație îți permite să calculezi și să soliciți creditul dorit și arată astfel:
        Deci acasă, nederanjat de nimeni, se pot face oricâte simulări introducând în aplicație suma, perioada pentru care se solicită împrumutul și nivelul dobânzii. Iar de aici întrebările pot să curgă: să iau creditul pe 3 ani? dar dacă l-aș lua pe 2, oare cu cât mi-ar crește rata? sau dacă aș vrea să plătesc lunar o rată de 500 de lei ce venit ar trebui să am astfel încât banca să-mi dea ok-ul? dar dacă solicit 8000 de lei în plus, aș avea de unde suporta rata?  Aplicația este foarte simplu de utilizat dar să nu uitați că nu se poate folosi decât de pe telefon (nu se poate descărca pe calculator).
       Dacă aș avea o agenție sub franciza AVBS Credit aș vrea ca toți clienții mei să fie mulțumiți astfel încât să mă recomande prietenilor și cunoștințelor. Le-aș telefona, dar cu moderație fără să îi exasperez cu prezentare de oferte și noutăți, le-aș oferi produse dar fără să le ”bag pe gât” ceva ce ei nu doresc și, iertată-mi fie lipsa de modestie, le-aș face puțină educație financiară. De exemplu i-aș învăța cât de multe beneficii pot avea dacă dețin un card de credit. Mie cardul de credit mi se pare la fel de util precum telefonul mobil, fără nici o exagerare. Dacă îl am, nu înseamnă să mă apuc să fac cumpărături necugetate pe care nu mi le pot de fapt permite deși cu el în buzunar am sentimentul de siguranță că banii nu mi se termină niciodată. Cu el mi-am făcut contul de pay-pal cu care nici un site din lume nu mă refuză, cu cardul de credit pot să închiriez mașină în orice țară (la închirieri mașini sunt locuri unde cardul de salar nu este acceptat), cu cardul de credit pot să cumpăr în rate fără dobândă… și câte și mai câte.
      Statisticile spun că un client nemulțumit spune la 10 persoane ce i s-a întâmplat pe când unul mulțumit, considerând acest lucru ceva firesc, spune doar la 2-3 cunoscuți. De aceea mi se pare vital pentru orice afacere să ai doar clienți cu care să poți duce o relație pe termen lung.
        Dacă aș avea propria mea agenție aș fi șefă. Propria mea șefă. E adevărat că nu m-ar certa nimeni dacă aș întârzia dimineața 10 minute deși nu cred că s-a întâmpla asta vreodată. Nu ar mai trebui să ”mă cer” de la nimeni dacă ar trebui să merg la dentist deși nu cred că mi-aș face programări în timpul serviciului. Nu ar mai trebui să mă cert cu colegii la programarea concediului de odihnă deși nu cred că mi-aș permite concedii prelungite. Nu m-aș mai uita la ceas vinerea dupămasa din 5 în 5 minute frecând menta și așteptând să se termine programul. Probabil că și în weekend m-aș gândi la strategii și planuri de afaceri. Nu spune nimeni că ar fi ușor, dar satisfacțiile ar fi mari iar meritele nu s-ar opri niciodată mai sus, ci mi-ar reveni mie, dacă înțelegeți ce vreau să spun… Eu cred că merită luată în calcul o astfel de variantă.
Prieteni care acum lucrați în bănci, ce părere aveți, voi v-ați deschide o astfel de franciză AVBS Credit?

 

        Acest articol a fost scris pentru Spring SuperBlog 2015.

Share This:

10 thoughts on “Sub umbrela companiei mamă

  1. Pana sa citesc articolul tau nici macar nu stiam ca exista agentii de brokeraj care sa ofere consultanta persoanelor fizice, pentru credite "obisnuite". Faina ideea de franciza pentru acest serviciu, pare a fi un bussines relativ usor de pornit si de intretinut.

    1. Trebuie doar un pic de experiență și o sumă de bani pentru plata facturilor pentru primele luni de activitate. Și, da, riscul de a nu reuși este foarte mic.

  2. Mi-a plăcut partea cu statisticile. Păi cum să meargă lumea asta spre bine când noi îi împroșcăm pe ceilalți doar cu răul care ni se întâmplă? Eu consider toată afacerea cu AVBS exact contrariul. O mână de ajutor pe o piață a muncii în care plutirea e un caz fericit.

    1. Statisticile referitoare la clienții nemulțumiți nu sunt doar pentru România iar reacția omului este firească. De exemplu dacă eu cumpăr pâine în fiecare zi fără nici un incident nu am ce să povestesc. Dar în ziua în care vânzătoarea nu a vrut să-mi ia banii pentru că i se părea că sunt ”prea mărunți” m-am simțit frustrată și nedreptățită. Am povestit tuturor ce mi s-a întâmplat la magazinul de pâine din colț. Deci m-am conformat statisticilor 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *