La vremuri noi, manuale noi

        Poate cineva să-mi spună cine sunt ”specialiștii de la Academia Română”? Or fi specialiștii de la resurse umane, or fi inspectorii de specialitate, șefii de servicii, consilierii juridici sau poate îngrijitorii cu normă întreagă? Că mă gândesc că academicienii înșiși nu ar fi putut da sugestia introducerii unui manual de educație fizică elevilor de clasa a V-a. Sau cel puțin așa sper. Sper că titlul de academician încă se mai dă pe drept și că o astfel de onoare nu poate fi cumpărată așa cum se întâmplă cu diplomele de licență, de masterat sau de doctorat.

        Când Liviu Pop, ministrul Educației Naționale a anunțat introducerea acestui manual,  toată lumea i-a sărit în cap. Ca să se apere, acesta a declarat într-o conferință de presă că n-a fost ideea lui ci manualul a fost realizat la sugestia specialiștilor de la Academia Română și de la facultățile de profil din țară. Cu alte cuvinte, a aruncat mâța moartă în curtea vecinului deși, dacă stau un pic să mă gândesc și fac o analiză pe text, mâța asta nu e moartă de-a binelea din moment ce ministrul, citez,  ”nu vede care este în fond problema că există un manual”. În plus, pentru liniștea părinților, promite că nu se vor da lucrări de control la educație fizică din manual și nici nu se vor da teme pentru acasă. Și, foarte important de precizat, nici măcar pentru vacanță! Ce să înțelegem din asta, că manualul nu va avea nicio utilitate?

        Dacă totuși gândim în perspectivă, s-ar putea ca acesta să fie de acum înainte baza de plecare pentru editarea câtorva culegeri de exerciții și probleme de educație fizică și, mai mult ca sigur, a unor caiete speciale absolut obligatoriu de cumpărat la începutul fiecărui an școlar. De fapt, s-ar putea să avem o surpriză și acestea să fie deja în drum spre editură purtând mențiunea bun de tipar.

        Ce vor învăța copiii de clasa a V-a din manualul de sport? Definiția fotbalului? Probabil vor avea de memorat fraze de genul Handbalul este un sport de echipă care se joacă între două echipe alcătuite din 7 jucători fiecare… Bine, stai jos. 10! Popescule, câte minute ține o repriză? Ăăăă… 45? Nu, stai jos, 4! Aia e la fotbal. Trecem la capitolul doi: tenis. Cum se ține scorul într-un set. Câte puncte consecutive trebuie să câștige un jucător imediat după ”egalitate” pentru a câștiga game-ul. Sau poate se va merge mai mult pe partea practică și copiii vor învăța despre scandalurile din fotbal? Despre cum se organizează blatul perfect sau despre extravaganțele jucătorilor care își cumpără frigidere bătute cu cristale swarovski?

        De ani de zile se vorbește despre revizuirea programelor școlare și despre o reformă a învățământului dar toți miniștrii care s-au perindat la guvern au înțeles că trebuie să înceapă cu modificarea structurii anului de învățământ. Că ăsta e cel mai important lucru și fără excepție au schimbat trimestrele în semestre, au modificat lungimea vacanțelor, au mutat data începerii sau a terminării cursurilor și au schimbat data tezelor. Au mutat data examenelor, le-au trimis din vară în toamnă și din toamnă-n iarnă, au scos notele și le-au înlocuit cu calificative, au înlocuit admiterea la liceu cu examenul de capacitate, apoi cu evaluarea națională, au schimbat ponderea notelor, a mediilor și… cam atât.

        Acum că s-au perindat toate variantele posibile trebuia să apară o noutate absolută și a apărut manualul de sport. Urmează cel de dirigenție. Pardon, de Consiliere și orientare că doar ne-am reformat și nu mai cadrează arhaismele astea. Și nu, nu e glumă, ministrul nostru a declarat că nu va mai exista nicio materie fără manual. Nu mai știu cum e acuma, se mai dau note la purtare? În caz că da, e musai să apară și un manual de purtare. Mă întreb cine ar fi cel mai potrivit autor? tocilar

 

 

Share This:

6 thoughts on “La vremuri noi, manuale noi

  1. M-am amuzat teribil. Ai dreptate. Indraznesc chiar sa spun ca as vedea rostul unui manual de purtare (poate pornind de la Codul bunelor maniere?) si chiar unul de Orientare sau cum spui tu acolo.
    Dar de sport, in conditiile in care toti sunt ingrijorati ca tanara generatie nu prea cocheteaza cu activitatea fizica?

  2. Nu ar strica deloc un manual de buna purtare, dar ora de Consiliere si orientare n-are nicio legatura cu buna purtare. Ma amuza teribil cum isi dau cu parerea unii, desi habar n-au, de fapt, despre ce e vorba. As vrea sa-i vad tinand o ora de dirigentie.

    1. Dirigenție am făcut cu toții și ceea ce am învățat acolo a depins enorm de pregătirea și mai ales vocația profesorului. Cu siguranță trebuie să existe niște direcții de urmat, eventual nominalizate anumite teme legate de educație financiară, drepturile omului în general și ale copilului în special, noțiuni juridice și așa mai departe dar cred cu tărie că nu este nevoie de un ”manual”. Manualul nu ar face altceva decât să transfere o parte din povara procesului de învățare pe umerii copilului în timp ce profesorii (sau, mă rog, o mare parte din ei) și-ar freca mulțumiți mâinile pentru că au mai scăpat de o sarcină în plus.
      În Anglia, spre exemplu, nu există manual dar un copil de 14 ani de acolo, chiar dacă știe mai puțină matematică decât unul de la noi, este de o mie de ori mai pregătit pentru orice situație de viață. Și exact asta înseamnă dirigenție.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *